Tema skönhet: Men insidan ger utsidan sin glans



”Utsidan ger insidan en chans. ” – Ett ordspråk som säkert många har hört. Skönhet handlar om utseende. Det är en sanning. Många som tänker skönhet tänker på en människa som har jämna ansiktsdrag, kanske en idealbild av hur en vacker människa ser ut.

Den här oljemålningen ur det Fleetwoodska familjearkivet, påminde mig om hur min uppfattning av skönhet är, och att det faktiskt inte handlar om att födas med ”rätt” ansiktsdrag.

Skönhet kommer inifrån
– Visst är det klyschigt? Men om man sammankopplar skönhet och hälsa så ser man att det stämmer. En människa som är frisk och mår bra i kropp och sinne brukar se mer levande ut, få en extra lyster som gör han/henne generellt sett vackrare än en människa som mår dåligt. Och en glad människa ser ju alltid skönare ut än en ledsen sådan!

Personligheten spelar också en betydande roll. Det brukar bli på så vis, att de vi lär oss tycka om blir vackra. Skönheten träder fram succesivt, tills det är det enda vi ser.

Tittar man på ytan ser alla olika på andra människor. Och alla finner människor olika vackra. Men för mig, gällande utseende, fastnar jag ofta för egenheter hos personer. Sällan den jämna symmetrin, utan kanske som på bilden ovan, en märklig näsa, eller ett par stora C:formade skrattgropar, eller ett par extra glada ögon. Alla människor besitter skönhet på något sätt, kanske är det de små sakerna, ett leende, eller det stora hela.

Skönhet för mig, är de speciella smådetaljerna som faktiskt gör alla unika.

Men i grund och botten så kommer skönheten faktiskt inifrån, är man glad och har ett fint hjärta finns skönheten där, och jag tror att den går att finna någonstans hos alla. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: