Tema skönhet: Skönheten i en gammal båt




Något av det vackraste jag vet är gamla träbåtar. Jag älskar doften av tjära och lack, de fina välvda formerna och jag älskar skärgården de för dig till.

När jag var liten delade vi en liten folkbåt med en annan familj. Det roligaste med att segla var att bli fastknuten med ett rep runt magen och dras genom vågorna efter båten. Vi hade alltid med oss en speciell sallad och saft. Ibland la vi till vid någon ö och sov över. Att vakna i en träbåt på morgonen när vågorna kluckar mot kölen kan vara något av det mysigaste som finns.

Den här fina campingbåten från 30-talet har varit älskad av en familj på samma sätt som vi älskade vår båt. Den har fört dem på sommarutflykter och givit frihetskänsla. Den har vackert och majestätiskt som bara en båt kan glidit genom vattnet.

I somras började jag, min syster och våra grannar rusta upp deras folkbåt som har stått på land de senaste 10 åren. Lacken såg allt annat en fräsch ut, hon hade fuktskador och inneboende i form av spindlar och andra kryp. I andras ögon ett vrak, ett omöjligt uppdrag.

Men när jag tittar på vår båt ser jag potential. Jag ser vackra trä detaljer och framförallt ser jag skönhet. En riktig pärla.

Så när vår vackra skruttbåt är klar ska vi åka på äventyr. Vi ska segla mot horisonten och solens stålar kommer gnistra på havet. Det är skönhet för mig.



Postat av: saraerika

Fruktansvärt vackert! <3

2011-11-28 @ 22:44:00
Postat av: Anna

Fin båt! Vi har en likadan på gården som doftar tjära och behöver mycket kärlek. Det jag undrar över är vad modellen på båten heter? Hoppas på svar

Svar: hej! Så här står det i museets databas gällande båten "Motorbåt, en s k campingbåt, med motor från 1950-talet, vilken ersatte den ursprungliga 5 hästkrafters Penta utombordsmotorn." och "Båten kommer ursprungligen från Nyköping där den byggts av "NK-arbetare" ".
Kul att du läser bloggen!
youthhood

2012-08-01 @ 19:53:45
Postat av: Kennet

Så där ska en båt se ut!
Slipan fin + ett kapell (om somrarna ser ut som i år)
då är den användbar att fiska o campa med, grattis.

2012-08-28 @ 00:23:16

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: