Tema skönhet: The Sound of Music




I samband med den här veckans tema kan man ju ställa sig frågan, vad är egentligen skönhet? För mig är, och kan, skönhet vara en mängd olika saker. Det kan vara ett utseende, en personlighet, eller en plats. Det kan också vara en målning, ett fotografi eller olika former utav musik, och det är just musik som jag tänkte inrikta mig på.

Det föremål jag valde den här gången är ett av dem som jag fotade när vi skulle göra vår introduktion och jag kände att det passade väldigt bra till det här temat och hur jag känner. Föremålet är en kvartsfiol utav trä, en fiol i barnmodell, som tillverkades på 20-talet. Den tillhörde och lämnades till museet av Hillvid Edhager som föddes i Nyköping år 1912 och senare bosatte sig i Oxelösund.

Även om jag själv inte kan spela så är fiol ett av mina favoritinstrument, tillsammans med i princip alla andra stråkinstrument. Jag älskar de rena och klara tonerna och att varenda känsla enkelt kan förmedlas med ett par stråkdrag. Jag älskar klassisk musik och musikalmusik, eller showtunes som det också brukar kallas, och jag tycker att en stor orkester, med både stråk- och blåsinstrument, är något av det mäktigaste som finns att lyssna på.

Jag blir ofta känslosam när jag lyssnar på den här sortens musik, just för att den är så mäktig och vacker, men också för att musiken i sig själv förmedlar en speciell och stark känsla.

Något särskilt som jag lyssnar mycket på är musiken från alla Harry Potter filmer. Det är inte bara fin, bra och gripande musik, det är även ett annat sätt att uppleva och ta del av de känslor och händelser som finns och utspelar sig. Jag, som är så bekant med filmerna ser allting framför mig när jag lyssnar, jag lever mig in och får en speciell upplevelse som skiljer sig både från att se filmerna och läsa böckerna. För visst är del väl så som Dumbledore säger i första boken ”Ah, music. A magic far beyond all we do here!”.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: