Detta vill jag ha i mitt påskägg: Ett skepp härifrån




Nu innan de målade äggen är gömda och maten är äten känner jag inget behov av något.

Veckans tema var riktigt kluringt, vad vill jag ha i mitt påskägg? Men när jag hittade denna modell av ett fregattskepp kom jag på vad jag ville ha i mitt påskägg... EN BÅT! Inte en sådan här liten modell av en båt, även fast denna lilla båt var väldigt charmig. Det känns som att den skulle sjunka om jag ställde mig på den i vattnet. Den är inte heller så väldans ny utan stod på en kaffeservering i Oxelösund på 1970-talet. Fast en stor båt kanske är lite mycket att be om, så ett par biljetter till en kryssning funkar lika bra för mig som inte ens kan köra en båt...

Man kan verkligen säga ”stackars båt” om denna söta båt. Varifrån den här båten kom är okänt. Båtens tillstånd är inte på topp heller då färgen flagnar vid färvärvet. Det kanske inte var så illa, men den här båten tros ha tillverkas på 1800-talet och stod först på kaffeserveringen (var den var innan är okänt) och sedan stod den i slottskolan på 2:a våningen fram till 1990-talets mitt då den kom till museet.

Jag, som inte kan så mycket om båtar, kan i alla fall säga att det är en väldigt stilig båt. Nyss skrev jag att det var en "liten" båt men den är faktiskt ganska stor för att vara en modell, hela 1220 mm på längden och 1050 mm på höjden! Inte direkt ett skepp som skulle få plats i en flaska.

Köp, käka och kör hårt nu på påsken när det gäller godiset, vi har ju typ bara 20 olika högtider per år då vi får äta godis så pass på!


 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: