Hår: Äckligt och fascinerande




När hår inte sitter på huvudet så anses det i många fall vara äckligt. Exempelvis hår i armhålan på tjejer, det väldigt många som tycker att det är äckligt. Nu för tiden tänker vi inte "outside the box". Hår används mestadels till hårförlängningar eller peruker. Men förr i tiden användes hår till mycket mer. I Sörmlands museums föremålsarkiv finns det smycken gjorda av hår! Till och med ett par trosor gjorda av hår! Man kan ju fråga sig själva vad som hände med kreativiteten?

Det föremålet jag valde denna gång är en tavla gjord av hår. Det bruna håret är flätat till att föreställa en blombukett med blommor, blad och knoppar på en cremefärgad sidenbotten. Jag hade aldrig kunnat gissa att det är hår som tavlan är gjord utav. Lite smått äcklad, men ändå fascinerad blir jag. Detta var en gåva till en kvinna vid namn Lilly som fick tavlan den 2 Juni 1872. Hur skulle man reagera om man fick en tavla i dagsläget gjord av hår? Min teori är att man skulle bli otroligt chockad. Skulle man däremot få hårförlängningar eller en peruk så skulle reaktionen vara väldigt "normal"?

 

Synd att hår har fått en stämpel och bara används till det självklara nuförtiden...

 

Tavlan kom till föremålsarkivet den 15 december 1953 och var då insektsangripen.

Min åsikt om detta är klar: Det är äckligt och fascinerande, vad är din åsikt?





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: