Hår: Konsten i att vårda sitt skägg




Hårtrender kommer och går. Idag sitter var och varannan kille med ett vildvuxet helskägg, vilket för bara några år sedan ansågs snuskigt av många.

Karl IX var en kille som verkligen hade koll på sin hårväxt under sin regeringstid 1604-1611. Han kunde bära tunnhårigheten med värdighet genom att fläta håret som var kvar i tre tunna flätor som möttes i pannan. Ansiktsbehåringen sparade han på både överläpp och haka, mustaschen är lång och har i ändarna en liten tvist som lyfter fram kindernas form. Skägget är skickligt ansat i en oval från underläppens mitt till hakans yttersta spets.

Om du kollar igenom bilder på Karl kommer du snabbt märka att detta är mannens signaturlook, det är möjligtvis formen på skägget som varieras en aning från porträtt till porträtt.

Idag kanske denna extraordinära hårväxt kan verka löjeväckande, men jag kan tänka mig hur Karl IX ägde gatorna i Nyköpnig under sin tid, kanske nynnade en melodi som denna: Galt MacDermot;Tom Pierson – Hair

Nu när ansiktsbehåring är på modet igen hoppas jag att dessa skruvade mustascher också får sig en revansch. I alla fall för dem som vill bli ihågkomna, för det finns ingenting som sätter sig på minnet som en excentrisk mustasch. Jag hinner knappt tänka Dalí innan bilden av den svarta karaktäristiska mustaschen och de uppspärrade ögonen dyker upp i huvudet. 

Och eftersom modet cirkulerar och kommer tillbaka hoppas jag på att snart få se skickligt tvinnade mustascher på Nyköpings gator igen.
Länge leve hårväxt!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: