Konsumtion: Saker från alla tider




Jag gillar gamla saker, det spelar egentligen ingen roll vad det är. På bilden kan ni skåda en gammeldags rökmask, den visade sig vara aningen anonym så jag vet inte årtalet den användes under, men jag kan ändå konstatera att den ser äldre ut än jag själv, och att jag gillar den mer än rökmaskerna som används idag.

 

Det är så med det mesta för mig, när jag ser en bild av en vardaglig situation för fyrtio år sedan tycker jag att den är betydligt mer intresseväckande än en liknade bild tagen igår. Jag tycker till och med att mjölkpaketen var snyggare för blott 20 år sedan.

 

Besöket i föremålsarkivet som mina kära vänner Lina och Sara (bloggande här på heltid) tog mig till gjorde mig lycklig, detta Mekka för sakälskande.

 

Jag vill inte fastna under en dåtid, men jag vill heller inte bli bunden till att ständigt följa vår samtid. Jag kan störa mig något grymt på personer som är besatta av ett speciellt årtionde, som bara bär autentiska kläder för tiden och får mig att smått börja undra om till och med konservburkarna i dennes hem är daterade med klänningen.

 

Uppdateringen med samtiden finner jag nödvändig men det behöver inte vara lika med köptvång på allt nytt du ser. Det som är så underbart med föremålsarkivet är att det inte bara finns saker från en tid, det finns saker från alla tider, det finns allt. Till och med mjölkpaket och rökmasker.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: