Pest eller kolera: Könsroller gjutna i plast och järn




Vilken roll skulle du helst gjutas in i?

Antingen blir du en pest eller kolera.
På en av bilderna syns en värja daterad 1685.
På bilden näst intill ser du en gul väska med texten ”CUTIE CLUB” daterad 1980.

Fram till 2007 var det obligatoriskt för alla män att göra värnplikt..
1987 fick Svenska kvinnor möjlighet att inneha samma positioner som en man inom militären.

Denna amiralitetsvärja har säkerligen vart i en mans ägor.
Jag kan tänka mig honom i Stormaktstidens Sverige stolt över att kunna säga att han skyddar Östersjön, omgivet av Svensk mark, från fiender. Hans värja var på den tiden glänsande och kaveln lindad i flätad tråd.
Men hur kan jag uttala mig om huruvida denna man var glad över att äga denna värja och försvara sitt land?
Kanske skulle han hellre ha en brödkavel och möjligheten att istället få fläta sina döttrars hår?

Är det inte spännande att kvinnor fick äga hans forna titel drygt 300 år efter detta? Nog hade väl kvinnor också skyddat sitt land innan dess det råder det för mig inga tvivel om, men de hade inte möjligheten att äga alla titlar inom militären.
Innan den möjligheten kom för kvinnor tillverkades en väska i hårdplast med texten ”CUTIE CLUB” som MaryAnn Fargo köpte. Väskans inre värld ger möjlighet till lek på Highschool med en docka i ljust långt syntethår.
Jag hoppas att hon fick vara med i denna söta klubb.
För istället för att vara starka och veta vad delarna på en värja heter har kvinnor ofta kravet på sig att vara söta. Det är inte alltid kul att vara med i den söta klubben och ha ett sötkrav.
Precis som det inte är kul för Stormakts Amiralen att ha tuffhetskrav.

Idag är värnplikten frivillig för både män och kvinnor.
Och MaryAnn har tröttnat på ”CUTIE CLUB”
Idag finns det medicin och vaccin mot pest och kolera och jag hoppas i framtiden på ett skydd mot dessa könsmallar också.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: