Tema kärlek: nära




Jag har alltid tänkt att kärlek bara är cykelturer i solnedgången med stråkmusik i bakgrunden, att knappt kunna andas av så enorma himlastormande känslor, att titta ut genom fönstret med saknad. Flyga tusen mil och längta och sakna. Springa över åkrar och ängar och sommar och sommar och stråkmusik.

Allt som en film.

 

Tyvärr är specialfunktionen med bakgrundsmusik inte fysiskt möjlig i verkligheten, och kärleken är definitivt inte alltid sommar och solnedgångar.  Men den kan vara så mycket annat som också är vackert. På sitt vardagliga vis. Små saker som varierar.

 

Och precis som saker varierar så varierar min definition av vardagskärlek, från dag till dag.

Men det kan vara såhär;

 

- Steka quornfiléer med curry tillsammans

- Öppna kinderägg

- Åka 6 timmar båt bara för att kunna träffas en helg

- Sitta nära nära i soffan under ett täcke och se på en rysande film

- Poppa popcorn mitt i natten

- Cykla i motvind och äta Ben&Jerrys på en bro

- Spela sims och hångla lite då och då framför datorn

- Gå på barnfilmer på bio

- Sitta och le mot varandra tills båda blir helt tokiga

- Kramas precis varannan sekund. Det går ju inte att låta bli.

 

 

Men viktigast av allt är närheten.

Kärlek för mig är väldigt mycket soffa. Sitta i soffa och se på film. Jag älskar det. Att bara vara nära. Bara känna att ”allting är helt som det ska här”, och ”jag har ingenting att oroa mig för”. Och luta sig ännu lite närmre.  Så länge när jag är nära är jag trygg och lugn. Det behövs inte så mycket mer.

 

Men inte så ofta sitter vi i en sån här nyrokoko-soffa. Med sånt vackert ramverk eller rosaguldvitt-randigt tyg. Mest vanliga skinnsoffor. Jag skulle dock nog inte ha något emot att låna soffan en stund, den är ganska filmisk och romantisk i sig. Men mest skinnsoffor, och film.

 

Elin Svensson från Strängnäs har skänkt soffan. Hon dog på sjuttiotalet. Undra om hon hade någon kär, och hann de sitta ner tillsammans i soffan? Sitta alldeles nära. Dock utan tv och utan dvd, men kanske framför en öppen brasa? En vacker målning?

 

Hennes definition av kärlek kanske varierade från dag till dag.

Eller så var det bara att vara nära.

Alldeles nära.

Vad är din?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: