Tv-program: Världen på burk




När jag ser på tv ser jag allt. Genom detta fönster kan jag se i stort sett vad jag vill.
Om någon filmat det, det vill säga.
Allting är samlat i ett mikro-format där vem som helst och vad som helst kan ses.
Jag kan trycka på några siffror och utefter det se någonting som jag tycker matchar mitt sinnestillstånd.
För mig betyder tv mycket. Och har gjort länge.

Helt plötsligt får man reda på vad som händer på andra jordklotet i dokumentärfilmsformat.
Jag valde den här flaskan (läs: fortfarande fylld med vatten sedan 1999) för att på något vis lyfta fram medvetenheten för samhället samhället som växer i och med ihärdigt tittande.

Glasflaskan innehåller vatten från Nyköping som i välgörenhetssyfte såldes på världsvattendagen.
FN instiftade temadagen och när flaskan köptes gick pengarna till vatten någon annan stans på jorden.
Museet deltog i ett projekt tillsammans med skolor år 1999 och sedan sparades en flaska i magasinet som en dokumentation.

Tv upplyser mig.
Tv bor i mitt vardagsrum.
Där kan jag krypa upp i min soffa under min filt och låtsas att jag är i Kambodja en stund.
Tv för mig är medvetenhet och drömmar.
Alla program ger mig perspektiv.
Perspektiv som för mig är essentiella som mänsklig varelse.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: