Drömmar: Något helt vrickat i sömnen!

 

När man sover vilar hjärnan brukar man säga, men gör den det? Det är under REM-sömnen som de vildaste drömmar sker då i princip allt är möjligt, man kan andas i rymden och slicka sin armbåge. Vissa minns drömmar extremt bra och det finns även de som kan drömma klardrömmar. De som drömmer klardrömmar är medveten om att man drömmer vilket är väldigt sällsynt. Man kan också påverka händelseförloppet i klardrömmar mer eller mindre. Sedan finns det ju även de som nästan aldrig minns sina drömmar, men alla drömmer under varje natt. Drömmar kan locka fram olika känslor när man sover, exempelvis rädsla under mardrömmar då hemska saker händer eller glädje om något man vill ska inträffa i verkligheten inträffar i drömmen. Jag minns väldigt ofta mina mardrömmar och alla detaljer även när jag vaknar på nytt senare, mina mardrömmar fortsätter gärna eller börjar om när jag ska somna om vilket har gjort att jag alltid gör något annat för att skapa ett visst lugn innan jag ska somna igen.

Det finns spekulationer om att drömmar har en viss betydelse, att exempelvis drömmar om tänder symboliserar ens släktingar och närmaste vänner. Drömmer man att man tappar eller skadar en tand betyder det att en släkting kommer på besök, är tänderna vackrare än vanligt är det ett tecken på goda nyheter och vänskap i släkten. Och om man drömmer om att man drar ut sina tänder är det ett varsel om döden. Ingen kan ju faktiskt veta om drömmar har en så stark betydelse, att de faktiskt kan varna om döden tror jag inte.

Drömmar är något som man ska uppskatta, det är ett privilegium att kunna få drömma i färg och rörelser. Därför bör alla ha en skattkista där de lägger sina drömmar, så att man alltid minns de härliga eller hemska, vrickade stunderna då vad som helst var möjligt. Lina Lagerbielke var den person som ägde skrinet på bilden, i skrinet förvarades värdefulla ting såsom mynt och medaljer. Vilket jag tolkar som en skattkista som mycket väl kan hålla drömmar i ett säkert förvar...

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: