Därför pluggar jag: Varför pluggar jag rumpan av mig inför varje prov?



Varför gör jag det här? Är väl en fråga som många har ställt sig när man sitter där i en hög av läxor. Jag har i alla fall ifrågasatt mitt ambitiösa studerande många gånger.

Några kanske svarar ”för att jag måste” eller ”mamma tvingar mig”. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig och mina syskon till att lära oss saker, men de har alltid framhållit att man ska göra det för sin egen skull. Det svaret tycker jag är så himla bra och jag har alltid haft det som anledning till mitt eget studerande.

Jag pluggar för att jag vill känna mig allmänbildad, få olika perspektiv på världen och för att kunna välja vad jag vill göra i mitt liv. För det är ju faktiskt så, med kunskaper och bra betyg är det mycket lättare att läsa vidare det jag bestämmer mig för att läsa efter gymnasiet och senare få det jobb som jag vill ha.

Sen finns ju även bekräftelse-aspekten. Om jag har tränat hårt inför ett prov, blir nöjd och sedan får uppmuntran från min lärare i form av ett bra betyg och positiva kommentarer så är det klart att det ger mitt ego en knuff och jag blir glad.

Så mitt svar på frågan blir därför: Jag pluggar för att jag hellre vill gå ut skolan och känna att jag lärde mig något än att gå ut efter att bara ha suttit av 3 år och inte ha en aning om vår historia, omvärld eller hur man kommunicerar på ett annat språk.

Jag studerar för att om jag vet saker så kan jag också vara kritisk, jag kan sätta mig in i politik, miljöfrågor och ifrågasätta saker i samhället. Och självklart pluggar jag även av den enkla anledningen att jag gillar att lära mig saker, kunskap är kul!

(Den stiliga fåtöljen på bilden ovan, modell Triva liten Eva är formgiven av Kristin Hörlin-Holmquist 1950. Den ser så skön och snygg ut. Jag skulle älska att studera i denna stol!)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: