Lila: Inredningstips från 1800-talet




Lila är en färg jag tror att jag underskattar rätt mycket, trots att den faktiskt är helt underbar. Jag använder mig inte av särskilt mycket lila, fastnar inte för lila kläder och färgen klassas inte som en av mina favoritfärger.

Jag är en sådan person som redan nu planerar hur mitt framtida hus ska se ut. Vilka typer av möbler jag vill ha, hur stilrent det ska se ut och vilka färger jag tänker använda mig av.

När mina ögon fastande på denna runda kudde gjord av ullgarn, ylle och silke fick jag upp i huvudet hur bra den skulle kunna pryda min framtida dubbelsäng med vitt överkast, hur bra den skulle matcha de lila gardinerna vid fönstret och hur bra den skulle passa till de lila ljusen på nattduksbordet bredvid sängen med lampan med lila lampskärm. Med andra ord så kan jag bocka av inredningen av mitt framtida lila-vita sovrum, tack vare kudden som gjordes i Nyköping under 1880-talet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: