Lila: Kungligt?




”Lila, det är ju en jättemobbad färg” var den första tanken som kom upp i mitt huvud när vi valde temat. Vem har lila som favoritfärg? Vem har lila möbler?  Eller vem köper en lila bil?

Men när jag sedan började uppmärksamma färgen upptäckte jag massor av fina saker som var lila. Violpastiller och syrener (lila kommer från det franska ordet för just syren) och så hittade jag ju de här otroligt fancy skorna från 50-talet i magasinet.

När jag googlade lite fick jag fram att purpur enda sedan romartiden har varit en kunglig färg. Endast kejsaren fick bära den och om någon bröt mot regeln väntade hårda straff.

Lila kopplas också ihop med magi, mystik, visdom och ett lila handavtryck var en tidig symbol för gay-rörelsen.

Så vid närmare eftertanke så är det ju faktiskt en mycket fin och majestätisk färg. Lite undanskymd men vacker.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: