Mitt blandband: Konsten att konstruera




Ett utav mina största själsliga kreativflödes-moment är när jag befinner mig knappandes på datortangenter och konstruerar den perfekta spellistan på spotify.

Rannsakar hela internet på nya källor till musik och sedan söker mig igenom musiktjänsten systematiskt för att finna det där perfekta som min kropp mår bra av att höra.

Den där lilla, lilla vardagsflykten som kan ta timmar att resa igenom.
Slutligen så är jag nöjd.

Har fyllt frihetens kappsäck med värdefulla ljud och seglar sedan igenom musik som väcker något intressant i mig. Något som får mig att vilja skapa och delge.
Som får mig att vilja vara en kännande varelse.

Jag valde, rent symboliskt, den här kappsäcksformade resväskan från 1860-talet.
Den beskrivs som mycket smutsig. Abstrakt mönstrad.
Den vägde, utan innehåll, lite för mycket för att vara praktisk att ha med sig på resan egentligen.
Jag lyfte upp den och tänkte PERFEKT.

Även om själva väskan i sig var lite tung.
Så kommer den att lätta med sitt innehåll.
Ibland är det så.
Ibland känner man sig lite tung.
Och då måste man tänka att innehållet måste vara helium, inte bly.
Så fyller man öronen med ljudvågor som ger fragment av stränder, ballonger, grönt gräs och mjuk hud.

Här finns lite sådant:
At The Indie Disco - The Divine Comedy
Jungle Drum - Emiliana Torrini
Teenage Kicks - Seabear
No Milk Today - Herman's Hermits
Äppelknyckarjazz - Movits!
I Don't Want To Fall In Love With You - Kid Carpet
Hummingburd - Born Ruffians
Tell No One About Tonight - Le Sport
Constellations - Darwin Deez
Me In You - Kings Of Convenience




Postat av: Karin

No milk today hade jag på ett blandband en gång i tiden (och då menar jag ett riktigt inspelat blandband). Blandbandet blev sittande i bandspelaren jag hade i mörkerlabbet. En liten klisterlapp för den röda "on-lampan" på bandspelaren. Ingen liten röd lampa får förstöra mina bilder. Tror bandet sitter där än.

2012-02-06 @ 08:45:04

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: