Drömhem: Ett riktigt hem




Mitt drömhem är ett hem. Som utan en minuts tvivel känns som hemma.
 Ett hus som ligger någonstans på den svenska landsbygden, där det är frodigt och grönt under sommaren och kristallklart och vitt under vintern.

Ett hus som lagts ner lite tid på.
Med ett lagom avstånd från staden, utan att vara isolerad. Med lugn och ro.
 
Insidan är lagom fri och luftig, med en inredning som inte inhandlats vid ett och samma ikeabesök, utan växt succesivt i samband med upplevelser, erfarenheter och föremål man stött på, hittat och tyckt om.

En fotovägg av en björkskog på toaletten.

Ett oranget kakel i köket.

Ett svartlackat trägolv i vardagsrummet.
Kanske sätter jag upp en tavla jag själv målat, eller fyndar en gammal sammetssoffa på Kupan.

Eller slår till på en dyr björkstol från NK:s verkstäder, bara för att mönstret var speciellt och materialet robust - för möblemanget är ju knappast beiget och känsligt i mitt hem!

Man vågar leva, röra sig och slänga sig på soffan utan att några nerver går i kläm.  

 

 Drömhemmet är personligt, blandat av alla möjliga färger och mönster.

Röran är framme ibland, så att man kan se att det faktiskt lever människor där.

Det är varmt och finns gott om ljus i mörka tider.

Alla vänner är välkomna närhelst de vill,

på en kopp kaffe och en hemmabiokväll.

En Ben&Jerrys-provning.

Eller ett allvarligt samtal i min hemliga oas.

 

Uppmärksamhet ägnas inte åt oväsentligheter.

Inga familjetragedier på grund av en uppfälld toasits eller en trasig vas.

 

I mitt hem vill man spendera tid.

För det som är viktigt är att det är en plats man vill vistas på och längta till.

Ett hem där man vill sitta i en färgglad stol av björk och bara vara.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: