Tema konst: Nakna damer.




Under det gångna året har jag studerat Kultur och idéhistoria, vilket är den roligaste kursen jag någonsin gått. Efter detta år fyllt med noggranna genomgångar av epoker och stilar kan jag konstatera en sak:
Konsthistorien har ett överflöd av nakna kvinnor bevarat!
Jag skulle säga att den nakna kvinnokroppen ligger på topp tre av mest populära motiv tätt efter Jesus och landskapsbilder.


Det är inte så att jag har något stort problem med kvinnokroppen, haha nej jag har en själv och det fungerar bra. Det är faktumet att det är nakna tjejer överallt som stör mig lite.
Om en kvinna är med på målningar är det oftast med ett halvt bröst utanför klänningen eller poserande i sin nakenhet.


Målningen på bild är av Birger Ljungqvist som liksom de flesta andra konstnärer var man och hade dille på att måla nakna tjejer. Hans specialitet var bondflickor, som hon på bilden med den uttråkade bilden och nedhasad klänning på överkroppen.


Jag tycker då att majoriteten av de kvinnliga konstnärerna borde måla nakna män, men så är det inte…
 Kvinnor målar för det mesta interiörer på lekande barn och kvinnor som arbetar.
Att chilla runt utan kläder var alltså inte en sysselsättning som alla kvinnor sysslade med på heltid.


Eugene Jansson är en konstnär som fascinerar mig. Efter att ha målat landskap som gryningar och soluppgångar över Stockholm började han 1905 på en ny stil.
Nämligen att måla nakna atletiska män.
Det kan vara så att jag gillar Eugene Jansson så mycket just eftersom hans konst väger upp alla yppiga bröst i konsthistorien med spänstiga manskroppar.


Jag ger er, poserande man i dörröppning. Av Eugene Jansson. Med samma uttråkade min som flickan på porträttet ovan.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: