Älskas...ätas: äta, ätas




Jag äter kött och har alltid gjort det. Jag vet att det inte är försvarbart, men de enkla anledningarna att det är riktigt gott och enkelt att äta kött gör att jag aldrig har blivit vegetarian.

I utställningen Äta, Ätas på Nynäs finns det en avdelning som tar upp djurhållning och framförallt hur grisar lever på Svenska farmar. Grismodeller i naturlig storlek illustrerar hur liten plats grisarna har att leva på, och bilder från slakterier visar hur köttproduktionen ser ut. Det är hemskt, det är blodigt.

Utställningen har funnits i tre år och mött blandade reaktioner. Några föräldrar ville inte att deras barn skulle se slakteridelen, de tyckte att det var för läskigt för dem.

Detta har jag stora invändningar emot. Om man har valt att äta kött och valt att ge kött till sina barn, då tycker jag att man inte heller får skygga för att se verkligheten kring köttproduktion. Man får inte skygga för att visa sanningen för sina barn.

Som köttätare har man gjort ett val och det är ett val man måste stå för. Därför tycker jag att man inte får vara rädd för att konfrontera det valets baksidor.

Så ta nu en dag på vackra Nynäs och besök utställningen själv!







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: