Älskas...ätas: Så mycket man inte visste




En solig söndag besökte vi en utställning som handlade om djur, ”Älskas... Ätas”. Djur vi äter och våra sällskapsdjur. ”Det är väl inte så mycket mer än lite småfakta och djur här och där”, tänkte jag innan jag gick in. Min tanke när jag väl gick in och såg mig omkring var ”Wow, vilket engagemang och intresse det måste finnas här”. Och jag själv, som inte har någon särskild koppling till djur över huvud taget, kunde faktiskt inte slita blicken från allting. Det var så mycket överallt och det var så kul att läsa och titta omkring, jag blev intresserad för att jag märkte att det låg mycket tid och tanke bakom idén.

På varje liten tavla jag läste blev jag överraskad, och insåg att det verkligen inte är mycket man vet. Och det som gjorde mig mest överraskad var alla siffror om djuren som man inte alls hade någon som helst aning om. Till exempel som att det finns 17,5 miljoner (!!!) katter, hundar, hästar, nötkreatur, får, grisar och höns. Det är ju hur mycket som helst verkligen! Och dessutom finns det 472 500 svenska hushåll med andra sällskapsdjur. Det är sjukt hur många andra levande varelser vi faktiskt bor tillsammans med, och att man egentligen inte har någon aning om hur många.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: