Konsumtion: onödigt, ändå fortsätter vi (jag).




Jag tror inte jag är den enda som äger 5 jackor, säkert 10 väskor och alldeles för många skor. Förr, vilket jag baserar på filmer jag sett, så ägde man det som behövdes. En jacka som passade alla väder precis som antagligen skorna gjorde. Idag finns det skor för alla tillfällen och väder och jag tror inte jag är den enda som äger för mycket saker egentligen. Ändå fortsätter jag köpa t.ex. nya skor, visst är det roligt med nytt men när jag tänker på det är det klart att det är onödigt…

Jag har valt väskan på bilden för att den är gammal (1950), påminner om en leksaksväska jag hade när jag var liten men även för att en person skulle kunna ha en sån på stan idag. Det jag menar är att saker från ”förr” kan passa även nu. Egentligen räcker det kanske att kolla hemma hos morfar och mormor efter en ny väska istället för att köpa en ny? Gammalt är snyggt och modernt idag.

Egentligen är inte jag någon som ska skriva sånt här, då jag ibland köper onödiga saker och som sagt äger för många jackor då jag bara kan bära en i taget. Men när jag tänker på det hela är konsumtionen idag överdriven, inte minst av mig.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: