Ett barndomsminne: Lilla Gubben!




Mitt minne har inget med denna målade gunghäst i trä att göra. Mitt nostalgiminne är något helt annat. Men när jag såg gunghästen så blev jag påmind av minnet. På Junibacken i Stockholm finns en modell av Pippis häst: Lilla Gubben. En stor häst som är vit med svarta prickar står framför Pippis hus, barn flockas runt den stora låtsashästen. Min mamma lyfter upp mig på hästen och tar ett kort. Äkta glädje spreds genom kroppen när jag satt på Lilla Gubben och ett stort leende från kind till kind klädde mitt ansikte.

Gunghästen som jag valde denna vecka är endast ett minnesväckande föremål för mig, men har även en egen historia: gunghästen var en riktig statussymbol innan bilarnas tid. Den tillverkades 1880 och hamnade i Sörmlands museums händer 1940. Evert Lundström var den man som gav bort gunghästen. Det är uppenbart en leksak som tillverkades för att användas till rörelselek - en leksak i rörelse. Det är okänt varför gunghästen gavs till Sörmlands museum men den mest troliga anledningen är att den inte användes längre och kommer aldrig mer att göra det, stackars häst.

När jag var liten fanns det gunghästar, men jag har nog aldrig sett någon som är så fin som denna. De jag tidigare sett är mycket mindre och bruna/svarta och har inte alls samma form. De var även lite smått läskiga. Det är så tråkigt att slänga saker så det var ett bra val av Evert att ge gunghästen till Sörmlands museum tycker jag...





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: