Tema mat: Mejeriprodukter och bokskogar





När jag skriver detta befinner jag mig i en mindre stuga i det svenska landskapet Blekinge. Jag har rest hit i en längre bilfärd där vi lyssnade på en klassisk deckare med finaste Miss. Marple. Här i min bästa väns sommarstuga är allt minnen, både gamla och nya och det känns i luften. Det är tryggt, med trygg musik och trygga möbler.
 
När jag såg detta lite slitna isskåp kom jag att tänka på en låt som vi i familjen har på en skiva som brukar spelas i bilen på sommarsemestern. Den handlar om mammas solbrända kinder och solvarma bär med kylskåpskall fil. Fil är inte en oslagbar frukost, jag vet detta. Jag vet att filmjölken lätt blir utkonkurerad på frukostbuffén… och i många andra sammanhang. Men för mig är filmjölk någonting mer. Filmjölk är träningsläger i Dalarna, sommarmornar i Södermanland och så nu, filmjölk vid ett bord i en stuga bland bokar i Blekinge.

Smaken av filmjölk väcker minnen av barndom för mig, precis som det för min bästa vän väcker minnen till barndomen att bara vistas i detta hus. Denna stuga har vart hemmet till hennes mormor och tre generationer före det. 

Idag åt jag filmjölk i denna stuga och vi knöt därmed ihop mina fina filmjölksminnen till min bästa väns stugminnen.

Jag hoppas att den tidigare ägaren till skåpet på bild upplevde många nedkylda läckerheter att knyta matminnen till med hjälp av dess kylande egenskaper.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: