Tv-program: Hett kaffe och körsbärspaj.




På somliga punkter påminner Twin Peaks om precis vilken annan deckarserie på Tv som helst.
- En snygg populär High School flicka mördas.
- Hon hittas vid strandkanten.
- Alla är chockade!
- En charmig FBI agent kommer för att lösa fallet.
- Alla skulle kunna vara skyldiga.

Men det någonting som får mig att älska Twin Peaks lite mer än alla de där andra serierna, och jag tror att det är det som får mig att se serien i Alli Anderssons gamla rutiga termos.

Twin Peaks är murrigt och grönt, skogarna är höga och på stadens Diner serveras hett svart kaffe tillsammans med körsbärspaj och vaniljglass.
Om du inte redan har drömmar om att åka till USA:s  norra del och uppleva mäktig natur så kommer denna serie att plantera dessa drömmar i dig. För när du har avverkat första säsongen kan du med lätthet romantisera regn till något som bär på samma mystik som Laura Palmer, High School flickan som blev mördad.
 Alla karaktärer är mycket gåtfulla och pusselbitarna till mordets lösning kommer till FBI agenten genom både drömmar och uppenbarelser. Ingenting är omöjligt när till och med de mer tveksamma sätten att lösa mord på blir acceptabla.

Denna rutiga termos kommer från Alli Anderssons dödsbo. Och det är inte bara ordet dödsbo som påminner mig om Twin Peaks utan också hennes livshistoria.
Alli var ogift hela livet eftersom hennes fader inte godkände giftermålet med den man hon en gång träffade. Hennes bror var psykiskt sjuk och pappan tog livet av sig, hennes mamma dog och senare också brodern. Detta Gjorde att Alli levde ensam de 20 sista åren av sitt liv. Jag hoppas för hennes egen skull att hon inte ansågs ensam och knäpp, vilket ofta är synen på de som lever ensamma och alltid gjort det.
En ensam kvinna finns också i Twin Peaks med det elaka smeknamnet ”The log lady”: http://www.youtube.com/watch?v=m0pwzVOW4_U

Nej jag tror att Alli var en kvinna som tacklade ensamheten med värdighet och bryggde sig en kopp hett kaffe att fylla sin termos med och drack detta med en bit välsmakande körsbärspaj.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: