Feminism: Formatmall

 
 

Feminism, jämställdhet, könskvotering, pappaledighet, patriarkat, bröst, biologi, queer, frisyr, feminism.

Jag är feminist.
För mig innebär det att jag står för jämställdhet i samhället.
Jag tycker att alla människor är lika värda och att det är väldigt konstigt att vi har ett samhällssystem och normer som inte behandlar oss så.
Vi är människor.
Inte två läger av biologiskt åtskilda kroppar som bör förenas i samlag, koexistera och producera kärnfamiljer.
Inte två sidor av ett och samma mynt.
Vi är människor.

Hur man än väljer att vara, vad man än väljer att säga, vad man än väljer att klä på sig, hur man än vill modifiera sin kropp så är det okej.
Så tycker jag.
Men det är inte sanningen.
För sanningen är att vi människor behöver kategorisera och konstruera kompasser i våra huvuden för att klara av vår verklighet.
Vi kan inte se alla detaljer, gjorde vi det så skulle vi krascha.
Därför har vi tre kategorier av en människa: hon, han och hen.
Men att dessa kategorier ska medföra stigman, olika livsförhållanden och tilldelas vissa egenskaper och förmågor, det tycker jag är förskräckligt.
Alla människor har ett likavärde.
Därför är viljan att kämpa för ett samhälle där alla blir behandlade likvärdigt otroligt viktig.

På koppen seglar små mumingubbar i en båt.
Vi vet ingenting om dessa figurativa varelser.
Ändå ser vi en kvinnlig varelse och en manlig genom att vår kulturella kontext medför vidare tolkningar utifrån klädsel, kropp och kroppsspråk.
Koppen är tillverkad av Gustavsberg på Värmdön år 1957.
Mycket har förändrats sedan dess.
Men förändringen pågår.
Det måste den.
Kampen är allas.
Männen, kvinnornas, MÄNNISKORNAS.
Ifrågasätt och förändra.
Kraften är vår.
Vi är samhället.
Vi kan förändra.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: