En film: En apelsin med urverk

 
 

Välj en film, vilken som helst och hitta ett föremål som skulle passa sig till den filmen.
Jag tänkte 1971, Stanley Kubrick och lösögonfransar under ena ögat.
A Clockwork orange alltså.
Übervåld och I’m singing in the rain i ett dystopiskt samhälle.
Jag letar desperat efter ett baseballträ eller en knölpåk i arkivet men hittar bara en tervel.
Och vad är då en tervel?
Det vet nog ingen exakt, förutom kanske Otto Söderlund som brukade den under 1900-talets början.
Det spekuleras i att den är till för att driva fisk mot näten med, men vem vet?
Jag tyckte att den skulle passa sig perfekt för de våldsamma handlingar Alex de Large sysslar med i filmen.

 

A Clockwork orange var när jag såg den den konstigaste film jag dittills hade sett.
Den är hemsk, men det säger inte att den är dålig. Jag gillar filmen skapt.
Den lämnar dålig eftersmak i munnen och får dig att fundera över mänskligheten.
Vart den är på väg och hur tusan den hamnade där?
Se filmen! Men förvänta dig inte romantik och logiska förklaringar.

 

A Clockwork orange är baserad på en novell av Anthony Burgess som fick den fina titeln ”En apelsin med urverk” i svensk upplaga. 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: