En film: Era drömmar finns inte kvar

 
 
 

Jag drömmer både ofta och gärna om en värld långt bort. En värld där allting är annorlunda. Där levnadsvillkoren är annorlunda och ofattbara saker är möjliga.

 

En film lät som en omöjlig uppgift, eller kanske en fängslande utmaning. Efter en stunds tänkande och strosande runt inne i magasinet hittade jag äntligen denna jordglob i träställning. Denna lilla jord från 1779 gjorde att alla pusselbitar föll på plats för mig: såklart att jag ska skriva om en annan planet – Skattkammarplaneten!

 

Ett sökande efter en värld långt bortom deras egen på jakt efter en förlorad skatt, filmens upplägg låter så enkelt men det finns något djupare gömt som man får ta del av genom filmens gång.

 

Den oväntade vänskapen, eller mer den bildade far-son relationen, mellan den unga hjälten Jim Hawkins och den fruktade piraten John Silver är nyckeln till hela historien och dess charm, hur vissa fungerar bra tillsammans trots deras olikheter. Dessa två har dock mer gemensamt än man först tror och väntan på att John Silver ska visa sin sanna karaktär är nagelbitande – eller så nagelbitande som en Disney film kan bli.

 

Den växande relationen mellan de två visas genom ett montage blandat med scener från Jims barndom, fokuserat på hans pappas övergivande. I bakgrunden spelas låten Jag Finns Kvar vars text härligt summerar hela filmen, en övergiven pojke som följer sina drömmar oavsett vad andra kan tänkas tycka om dem.

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: