Elins dagbok: Julafton

 
Den 24:de december är en speciell dag för nästan alla. När julafton är över saknas den av många och kvällen innan ligger många och är nervösa. Julafton är en tradition som för samman hela familjer på ett och samma ställe. Då äter man god mat och ger varandra fina gåvor. Den 24:de december 1875 satt Elin Sirenius och skrev i sin dagbok på kvällen. Hon skrev hon vilka fina gåvor hon hade fått och hur hon längtade efter nästa julafton. Hon var 18 år gammal och var fortfarande en utav dem som längtade efter julafton, precis som mig.

Detta är vad hon skrev på julaftonskvällen:
Ack nu är julafton öfver nu får man återigen vänta ett helt år på nästa, jag må undra huru vi då hafva det! Jag fick så mycket presenter en förtjusande guldmedaljong, kedja, kappsäck, böcker, noter, kikare, armband, blommor, japanesisk låda, handskar, 2 halsdukar, svart sidenförkläde, krage, 2 svarta perlväskor sase, buketthållare, almanach, heliotrope m.m. Vi voro som vanligt hos Mormor och sutto i förmaket och öppnade alla paketen.

Precis som Elin hade min släkt en tradition - att alltid spendera julafton hos mormor. Nuförtiden gör vi det dock i mitt hus. Hemma hos mig samlas vi runt fem och innan dess har vi varit hos mormor och ätit mat (och innan det har jag varit hos pappa och ätit mat). Sedan äter vi mat igen hemma hos mig och efter det öppnas presenterna och tomten kommer (som oftast spelas av min yngsta morbror). När alla presenter är öppnade äter vi återigen mat.

Elin föddes den 23:e november 1857 i Göteborg. Hon hade tre yngre systrar, ungefär som mig fastän jag har två småsystrar och en lillebror (även en storasyster). Hennes systrar hette Thora som var två år yngre än henne, Signe som var sex år yngre och Helga som var tolv år yngre. Hennes fars namn var Carl Johan Sirenius och hennes mors namn var Hilda Elise Magdalena Thulin som också var född i Göteborg.

Elin började skriva i sin första dagbok när hon var 17 år gammal. Den sträcker sig från den 25:e maj 1874 till nyårsnatten 1875/1876. Eftersom Elin levde för länge sedan hade hon andra vardagliga händelser som hon skriver om. Exempelvis hennes resor, olika middagar, baler, relationer och så vidare. Jag valde att berätta om den 24:e december eftersom det verkar som att jag älskar julafton lika mycket som Elin gjorde.

 
 
 
Elin Sirenius fyra dagböcker finns i Sörmlands museums arkiv. Denna vecka har alla bloggare valt att skriva om samma föremål - Elins dagbok


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: