Artificiellt: Kött

 

När jag hittade detta föremål blev jag överlycklig. En pytte, pytteliten köttkvarn. Som kanske tidigare nämnt älskar jag att laga mat. Jag jobbar även i en chark vilket gör min personliga koppling till redskapet ännu starkare. Den ser precis ut som den jag och mina syskon lånade av vår granne för att göra kort för några år sedan. Riktig korv av riktigt kött. En maskin som kan användas för att mala bra kött till härliga köttbullar.

 

För när vi pratar om artificiellt kom jag genast att tänka på debatten och nyheterna som varit heta på senaste tiden. Hästkötts-skandalen. Kött som var kött som inte skulle vara där etc etc… En skandal som kunde ske eftersom mycket av den mat vi äter är så artificiell att vi inte märker skillnaden. 

 

Hade köttet till lasagnen eller köttbullarna malts med Ingrid Larssons lilla köttkvarn från tidigt 1900-tal malts närmare de som tillslut skulle äta maten och inte blandats med artificiella utfyllnadssaker hade en sådant stort matfusk aldrig hänt. 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: