Valborg: Guldbelagda azurskiftande

 

Sonja Klangestams hatt av syntet från samlingen Tre generationer Klangestam.

Stina berättar om första maj och demonstrationer, dagen efter valborgsmässoafton.

Jag berättar om morfars eld i skärgården. Min kratta med mängder av spetsar som jag klär med marshmallows för att kunna grilla massor samtidigt istället för att bara låta en i taget smälta över elden på en träpinne.

Spegelblankt vatten och tändvätskekol, hamburgare och måsar.

Alltid kyliga valborgsaftnar med sneakers, långkalsonger och regnjackor ute på landet.

Första maj blir inte direkt uppklätt heller.

 

Men förr under förstamajdagen så gick damerna runt i sina vackra huvudbonader. Kanske demonstration i feministisk anda, vilket jag hoppas på och vill föreställa mig.

Jag vill ha en första maj med denna hatt på huvudet, ett fett plakat i handen och skrika: JÄMSTÄLLDHET NU, NU, NU.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: