En nyhet: Mörkret lyses upp



Att man kan tända en lampa och lysa upp ett mörkt rum är idag en självklarhet. Dock var det inte det innan 1800-talet. Då var det mörkt och man tände ljus för att lysa upp rum. Istället för en ficklampa i en grotta användes en fackla. Elden var ju effektiv men strömmen var effektivare! Glödlampans uppfinnare sägs vara amerikanaren Thomas Edison som levde 1847-1931, dock fanns det andra uppfinnare som var före med glödlampan än Edison. Han gjorde bara en glödlampa med längre livstid. Det var många som hjälpte till att utveckla dagens glödlampa, dock var de flesta helt baserad på Wolfgang Junes modell så man kan egentligen räkna honom som glödlampans fader.

När jag sitter här och skriver så har jag två lampor tända, en på skrivbordet och en i taket. Båda två har glödlampor i sig och inte eld. Till skillnad från glödlampan som syns på bilden är de jag har i mitt rum mycket mindre och inte från Nyköping. Glödlampan på bilden är nämligen tillverkad i Nyköping på den dåvarande Skandinaviska Glödlampsfabriken som låg i Nyköping. Glödlampan hittades på Hamnmagasinet i Nyköpingshamn där vi på Youthhoood åt vår avslutnings middag innan sommaren. Den hittades 1998 och vi åt där 2013, tänk vad snabbt tiden går...

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: