Kroppsliga ideal: TÄVLING SOM TÄVLING, ELLER?

 
 
 

Att stå bredvid James Bond nummer fem med en krona på huvudet låter ju inte helt fel. Kan nog säga att jag är lite smått avundsjuk på 1965 års Mälardrottning Stina Leander. De är båda så vackra och jag får intrycket av att allt var frid och fröjd då på mitten av sextiotalet, jag vill bara hoppa in i bilden och uppleva världen ur deras ögon.

 

Min första tanke när jag såg den här bilden var att det var tal om en skönhetstävling, att kvinnan med kronan just blivit utsedd till vinnaren av tävlingen och att den stilige mannen vid hennes sida i bildögonblicket ska be henne om hennes första ord som Miss Sverige/Sörmland/Nyköping, eller ja nu efteråt vet jag ju att det var ”Mälardrottning” hon tidigare blivit utsedd till.

 

De flesta har någonting de är bra på, någonting som de kanske till och med är så bra på att de vinner priser inom det området. Du är schackmästare på skolan och får en medalj av choklad. Du är så schysst i ditt fotbollsspelande att du får Fair Play-priset. Du är så driven att du får ett stipendium på tiotusen svenska kronor. Eller så är du så vacker att du får en krona på huvudet och en fin titel som alla glömt året därpå. Jag vill inte att de som tävlar eller har tävlat i tävlingar likt den Stina Leander vann ska ta illa upp, de har kanske arbetat hårt för att ta sig dit och vem är jag egentligen som trackar ner dem då. Jag kan bara inte förstå mig på behovet av att tävla om vem som är vackrast, eller något åt det hållet. För utsidan är inte allt, det finns så mycket mer och det skrämmer mig att så många känner behovet av att gömma sig bakom en fin utsida. Att de känner att deras utseende är deras bästa egenskap.

 

Det där är bara min uppfattning och jag kan ha helt fel om anledningarna till varför folk tävlar med sin utsida som sitt tävlingsredskap, jag hittar helt enkelt inte någon annan anledning. Eller jo, de kan ju tycka att det är kul, men på något sätt har jag svårt att se det på det sättet.

 

Mina fingertryckningar på tangentbordet har dragit iväg och jag inser nu i efterhand att det kroppsliga i veckans tema inte riktigt passar in i min text, att det blivit mer om skönhetsideal än om kroppsideal. Men när man tänker efter är de två väldigt lika och den ena kommer ofta hand i hand med den andra.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: