2013: Äventyr



Att summera 2013 med ett annat ord än "Äventyr" går inte, för det var just det - Ett äventyr. Det var det året jag fick en till kusin, åkte till Portugal, började trean, gick på Beyoncés konsert och såg min bästa vän gråta av lycka. Det var året då jag sa upp mig på mitt jobb, då min syster flyttade hemifrån, fyllde arton, åkte till Gran Canaria själv med en kompis, åkte till London för första gången och förälskade mig i staden och fick en till lillasyster och helt plötsligt hade sju syskon. Ett år som haft fler nedgångar än uppåtgångar, det året jag gråtit mer än jag skrattat, men det var varit ett sjuhelsike bra år ändå!

 

Vad symboliserar då äventyr bättre än en jordglob? En miniatyr av vår fantastiska planet fylld av äventyr! En jordglob i trä från 1769 som visar hela vår värld, från Syd- till Nordpolen som ägdes av Nils Bielke men skänktes till skolan "Nyköpings Högre Allmänna Läroverk" år 1779 för att bli ett vetenskapligt instrument. Ett äventyr i sig för den lilla jordgloben, att först vara ägd av en privatperson, sen en skola och till sist ett museum. Ett äventyr som skett långsammare och under en längre tid än de jag upplevt under året, dock kommer jordglobens äventyr fortsätta långt efter att min resa är slut. Därför bör man ta vara på livet och göra så mycket som möjligt utav det man själv vill göra för att det är en resa med en envägsbiljett som inte går att omboka.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: