Något att hänga i julgranen: Vackert och gjort för hand


Inför julen har många skolor i Sverige julpyssel. När jag var mindre och hade julpyssel i skolan fick man även bjuda in sina föräldrar så att de också skulle kunna pyssla. Alla barnen skapade saker som man kunde hänga i julgranen. Så efter allt julpyssel i skolan var granen som stod i vardagsrummet hemma smyckad med smällkarameller, rödagröna korgar, julkulor, tomtar och änglar. Allt skapat för hand med ett barns kärlek och fantasi. Det finns ingen julgran så vacker som den smyckad med handgjorda julgranssmycken. Så häng lite barnpyssel i granen!

 

Det som skapas på julpysslet behöver inte alltid vara något som har med julen att göra i en vuxen persons ögon. Men i ett barns ögon kanske det symboliserar något eller bara vill att föremålet ska hänga i granen för att föremålet är fint. Detta föremål föreställer en fågel som ett barn gjorde i Pepegojklubben under Hertig Karls marknad och den påminner mig om den jag gjorde för hand under julpysslet för länge sedan. Fastän denna fågel är ett bokmärke och inte ett julgranssmycke, en födelsedagspresent till Hertig Karl och inte gjord för julen så har denna fågel och min fågel likheter. De var båda rosa i tyg och hade en rosa och gul fläta. Idag minns jag inte varför jag gjorde denna fågel som inte skiner av julinspiration, men jag är säker på att den symboliserade något juligt och att det bara är så att jag vuxit ifrån min dåvarande fantasi…

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: