Elektroniska spel: Efter jobbet

 

Vad ska vi kalla den fiktive arbetaren på NK´s verkstäder?
Björn kanske?
Eller är Ragnar bättre?
Ja, Ragnar tycker jag låter lämpligt.
Han jobbar som sagt på NK´s verkstäder i Nyköping och snickrar möbler hela dagarna.
Till jobbet, stämpla in sig. Från jobbet, stämpla ur.
Allt påbörjas samt avslutas vid stämpeluret.
Utstämpling betyder fritid för Ragnar och fritid betyder?!

Ja, vad betydde egentligen fritid för arbetarna som tillverkade möbler till Nordiska kompaniet? De som kom och gick till verkstaden under åren 1904-1973.
Idag kanske Ragnar motsvarighet skulle heta Micke och dra från fabriken direkt till datorspelet.
Men till vilken värld for Ragnar för verklighetsflykt?
För är inte verklighetsflykt lite av meningen med spel? Jag är själv inte någon ”gamer”, men jag kan tänka mig att de där sagovärldarna med kampen goda och onda eller strategispel med ett uttänkt syfte kan vara en nödvändig avkoppling från verkligheten våndor för vissa.

Fiktive Ragnar kanske söp, slogs, planerade blommor, ympade äppelträd, samlade frimärken eller läste Strindberg på sin fritid, innan datorspelens tid det är upp till oss att fantisera om.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: