Bilder som berättar: ELEFANTER PÅ STAN

 
 

Elefanter tågar in i Nyköping, troligen från en gästande cirkus.

 

Meningen ni nyss läste är den text som står tillsammans med den här bilden på de vandrande elefanterna utanför Nicolaikyrkan i Nyköping. Bilden är tagen av Olle Hagelroth och både den och textens inledande mening är tagen ifrån Sörmlands Museums Flickr-sida där ni kan hitta massvis med bilder på såväl människor, djur och hus som är tagna för flera år sedan.

 

Den här bilden, tillsammans med de fyra andra bilderna i albumet ”Elefanter i Nyköping, 1962”, stod ut lite extra för mig när jag letade igenom alla fotografier efter en bild att välja till detta tema. För hur ofta är det egentligen som man får se elefanter tåga i en lång rad längs en gata man passerar i princip varje dag? Även om jag inte fick uppleva denna exotiska händelse med egna ögon så är det häftigt att genom den här bilden få veta att det är något som faktiskt har hänt, att det är en grupp elefanter som en gång för länge sedan – för 51 år är ur mitt perspektiv väldigt länge sedan – vandrat längs Östra Storgatan.

 

Något jag finner roande, eller kanske mer lite besynnerligt, är det faktum att den som skrivit texten till bilden har valt att skriva att elefanterna troligen är från en gästande cirkus. För jag kan inte komma på någon annan anledning till varför de annars skulle vandra längs Nyköpings gator. Jag kan urskilja minst åtta elefanter på bilden, ett lite stort antal för en privatperson att ha i trädgården.

 

”Och vad hade du tänkt göra för något produktivt idag då, unge herrn?”

 

”Äsch, inget speciellt. Jag ska bara ut och gå med mina elefanter.”

 

Nej, jag skulle nog satsa mina pengar på att elefanterna definitivt är från en cirkus. Sen kommer ju följdfrågan om varför de lämnat cirkusen för dagen, har de kanske rymt och leds på bilden tillbaka till cirkusen eller är det någon form av uppvisning för att göra reklam för den kommande föreställningen?

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: