Mitt drömtema: VARNING FÖR DATANÖRD

 

Släng dig i väggen kära hund, människan har en ny bästa vän.

 

Det är en vän som inte drar i kopplet.

Det är en vän som inte pratar skit bakom ryggen på dig.

Det är en vän som alltid finns där för dig, om du finns där för den och laddar dess batterier.

 

Jag pratar inte helt oväntat om den finurliga manick som jag i skrivandets stund skriver på, datorn! Ja, jag är en datanörd, jag vet. Det är något jag har insett och accepterat. Jag föredrar (åtminstone oftast) inomhus över utomhus, datasurfning över bergsklättring och uppkoppling över isolering.

 

När jag satt och spånade kring idéer till detta tema tog det stopp, att komma på ett drömtema visade sig vara svårare än jag räknat med. Jag tänkte på saker jag tycker om, på musik, resor och krimskrams. Men då kom min räddning, jag hittade den tyska tidskriften ”Markt & Technik: 64’er” från december 1986. Det var inte tidningens utseende som fångade mitt intresse, även om astronauten är cool och färgerna uppiggande, utan snarare underrubriken Das magazin für Computor-fans”.

 

Das magazin für Computor-fans.

 

Jag läste spanska i skolan (notera användningen av imperfekt!) och kan endast en handfull tyska ord, men dessa är rätt tydliga och jag tackar vårt gemensamma språkträd. Tidningen för data-fans. Och det är väl det jag är. Ett fan av datorer, ett fan av deras existens.

 

Så där har ni mitt drömtema; datanördighet och data-fans.

För jag är sån, jag gillar sånt.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: