Typiskt Nyköping: Behöver tid

Veckans tema Typiskt Nyköping anspelar på en pågående utställning med samma namn. Föremål från Sörmlands museums föremålsmagasin visas på offentliga platser i Nyköping. 15 juni-30 aug.

 
 

 

 

Egentligen är min relation med Nyköping varken särskilt passionerad eller djupgående. 

 

Jag växte inte upp här, och det som är typiskt Nyköping för andra är troligen någonting jag aldrig skulle tänka på. 

 

Mina tre år här i skolan har ändå gett något form av perspektiv. 

 

Staden är lugn,

relativt tryggt. 

Folktom när man ska hem från krogen.

En stad där problemen är lagom stora och caféerna tillräckligt många. 

En stad som sover om nätterna. 

 

Men sen finns det någonting som nästan alla pratar om. 

 

Vallarna. 

 

Det är det jag tänker på direkt,

och inte då Nyköpings hus och historien om Hertig Karl eller gästabudet, utan själva kullarna. 

De flesta verkar avguda den här platsen. 

Den är verkligen fin i sig, men jag har ändå aldrig riktigt förstått fascinationen. 

De gånger jag verkligen utnyttjat vallarna under sommarhalvåret har den vart invaderad av gäss, där det inte finns en bajsfri plats att sitta på. 

 

Kanske behöver platsen tid att växa på mig. 

Så ser jag typiskt Nyköping.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: