Uppkopplad: En trådlös värld

 

Twitter, Facebook, Instaram, Mail, Bloggar, Viber, Skype, Mobiler, Surfplattor etc. etc.

Värden är ständigt uppkopplad.

Vi är ständigt uppkopplade.

Ungomarna piller på mobilerna mer än de pratar med varandra nu för tiden mumlar någon äldre. På min tid...

Ja, hur var det egentligen på din tid?

Hur var det när inget var uppkopplat?

För det är så mycket som är uppkopplat idag. Det är ju inte bara ungdomar som ständigt håller sig uppdaterade med senaste infon från diversesociala medier. Hela vår väld är ju uppbyggd av uppkopplade saker.

Hur var det när kassaapparaten på matvaruaffären inte var uppkopplad till ett nätverk för att få senaste infon om vaor som inte ska säljas av olika anledningar. För att snabbt som attan räkna ut ala rabatter och priser.

Hur var det när kassan var manuell som denna? När det fanns en vev på kassaapparaten?

Denna har stått på föräkringskassan. På sidan finns inns en metall platta för stämpelkort med namn och sjukersättning.

Ha mitt liv har varit uppkopplat. Från den första pipiga uppkopplingen till "Internetet" där en liten bild av en dator som kopplade upp sig mot en jordglob visades innan man kunde blockera telefoninjen för lite Bolibomba spelande, till min spartfone idag med alla möjliga onödiga och nödvändiga appar.

För mig är det svårt att föreställa mig en värld som inte är uppkopplad.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: