Zombies: Zombieslöjd.

 

Jag är inte särskilt mycket för gotik, mystik och dylika ting. Därför är min kunskap på området zombies ganska kass.

Ändå finns det ett föremål som jag varje arbetspass gått förbi och kallat för ”zombie-klänningen” lite hipp som happ. Så varför inte tillägna detta inlägg dödskallen och historien bakom tyget?

 

Klänningen har varit utställd på Liljevalchs museum i Stockholm i sal 5 under 2012. Hemslöjden firade hundra år och klänningen ställdes ut i salen under rubriken Mellan hopp och förtvivlan – Slöjden i ett omvärldsperspektiv och bearbetade slöjden i korrelation till den globaliserade världen.

 

Det är Marie Teike som har gjort kreationen för Stockholms Stadsmission Remake. Ett projekt som syftar till att nyproducera plagg av gamla tyger som skänkts till Stadsmissionen. För att pengarna för de nya plaggen sedan ska kunna gå tillbaka till Stadsmissionen så att de kan verka där de behövs.

 

Vikten av slöjd för ett hållbart samhälle.

Som när jag spikar ihop de trasiga utemöblerna och trixar, istället för att köpa nya.

Som när Marie Teike tar gamla tyger och designar nygammalt.

 

Det är fint.

Det har ingenting med zombies att göra.

Men vi kan ju låtsas att zombiesar också slöjdar ihop sina halvruttna kläder ibland.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: