Empati: Ungefär lika viktigt som skor

 

Empati är en egenskap jag tycker är hur viktig som helst hos människor. Nästan den viktigaste, faktiskt. Människor jag bryr mig om, vill jag ska bry sig om mig med. Vänskap ska vara ömsesidigt och man ska ge och ta lika mycket. Och man ska absolut kunna känna att man kan öppna sig till någon som visar att den finns där och bryr sig, och där kommer empatin in.

Jag skulle nästan säga att jag har för mycket empati gentemot mina närmaste. Om min familj eller mina närmaste vänner mår dåligt på något sätt, mår jag också dåligt. Vissa gånger kan jag bli ex. argare än vad personen det handlar om kanske borde vara.

Som sagt, så tycker jag empati är hur viktigt som helst hos en människa. Ungefär lika viktigt som att ha skor på sig när man går ut. En himla dålig och flummig parallell kanske, haha, men det är ju självklart att vi inte går ut barfota, och därmed tycker jag att det är självklart att man känner för sina medmänniskor.

Därför får dessa små barnkängor i brunt läderskinn i storlek 17 får prata för detta ämne, och det var Marianne Linder som skänkte dessa till museet.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: