Två föremål en funktion: Väst som väst, eller?

 
Bilden till vänster visar en röd, ärmlös ylleväst från 1900-talet som hänger i textilrummet i föremålsarkivet. Den har varit en del utav en folkdräkt och det var Nan Sandahl som gav västen till museet. Bilden till höger visar en jeansväst som hänger i min garderob, som köptes på H&M i somras. Mer historia än så vet jag inte om min väst, förutom att den klär mig rätt ofta.

Dessa föremål är så olika samtidigt som de är så lika. De har samma funktion, och samma form, men de är olika till utseende och är/har varit olika till användning. Det är rätt fascinerande faktiskt, att två så lika saker kan vara så himla olika beroende på när det tillverkades och hur det använts. Det tycker i alla fall jag är väldigt intressant, om några år kanske det är min väst som hänger i textilrummet med en helt annan historia än vad den hittills har idag.
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: