Valborg: Häxor och bråte

 

Valborgsmässoafton.

En högtid som tydligen ska firas.

Jag har aldrig förstått meningen med att fira valborg. När jag var liten kunde vi gå eller åka iväg och kolla på en stor brasa som jag både fascinerades och skrämdes av. Det var det. Nu känns det mer som en dag då vi dagen efter är lediga från skolan och en dag då alla av någon anledning lämnar sina hem. Det är något som firas och kanske tar man sig en Bayersk-öl från Lindebergs ångbryggeri. För alkoholen, den är nästan obligatorisk.

Lite snabbt googlande berättade för mig att man förut eldade de stora brasorna för att skrämma bort häxorna, som då troddes smida onda planer eftersom valborgsmässoafton förr var vinterhalvårets sista dag och därmed början på sommarhalvåret. Numera är elden bara ett sätt att tända eld på gammalt bråte och ge plats för lite nytt. Låter ju faktiskt rätt effektivt men häxskrämmandet ger en betydligt coolare berättelse.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: