Arkivet: 11 september 2001 -En reflektion

 


”11 september 2001” står det helt enkelt på förstasidan av SN utgiven på samma datum. Bilden säger resten. Man visste att detta datum skulle etsa sig fast i allas minne. Tre hela uppslag fylls av terrorattentaten. Det är krigsrubriker och krigsbilder som skiner i svart och vitt mot en när man bläddrar igenom dem.

 

Jag var själv inte ens fyllda sex år, hade precis börjat skolan och befann mig vid tidpunkten för attentaten på förskolan dit jag gick efter avslutad skoldag. Jag kommer inte ihåg mycket från den här tiden men jag kommer, med otrolig klarhet, ihåg ögonblicket då jag för första gången såg bilderna från de rykande tornen.

 

Jag satt och ritade när en av fröknarnas döttrar, som ibland jobbade på förskolan, kom in i rummet jag befann mig i, med sin mor och en annan fröken bakom sig, och satte på teven. De talade säkerligen med varandra och det fanns säkerligen andra barn i närheten, men jag kommer inte ihåg något ljud. Inte heller några lukter. Jag kommer endast ihåg de allvarliga minerna hos de vuxna och så, givetvis, de rykande tornen.

 

Attackerna skedde strax innan 15:00 svensk tid, och mamma har berättat i efterhand att jag satt kvar vid teven när hon hämtade mig, vilket måste ha varit omkring 17:00. Hon har även berättat att de andra barnen var ute och lekte, att jag ensam satt kvar.

 

Jag tror inte att man växer upp på grund av en enskild händelse. Men 11 september 2001 är oundvikligen ett viktigt datum i min utveckling som människa. En sådan händelse påverkar redan vuxna människor enormt, men barn är ännu mer formbara och effekterna är därför mer omfattande. Hur skulle jag ha varit annorlunda om jag inte sett de rykande tornen den dagen? Jag vet inte.

 

Men jag vet att jag är tacksam att jag inte tvingades bort från teven. Jag skyddades inte mot sådant som man, oklanderligt, kan tycka är värt att skydda barn ifrån. Jag visste kanske innan, men jag visste definitivt efter den dagen, att världen inte var god. Jag vart nog rädd. Kanske drömde jag mardrömmar. Dock är jag övertygad om att fröet till min nyanserade och komplexa värdsbild såddes, om inte exakt då, så omkring den tiden.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: