Arkivet: Lite söndagsläsning

 


Har du tid över? Slå dig då ner med en kopp kaffe och läs stund.  I Bonniers veckotidning kan du läsa om allt ifrån den senaste biofilmen till hur man möblerar i nya hus.


Jag snubblade över den här tidsmarkören när jag var nere och grävde i arkivet. Framsidan på tidningen kläds av en kvinna i hatt som kör bil. Det är den lilla cancerframkallande detaljen till vänster på bilden som väcker mitt intresse. Kvinnan håller en cigarett i sin hand, något som knappast skulle förekomma på ett omslag idag. Jag bläddrar vidare i tidningen och möts av formuleringen ”negergosse”, ytterligare en tidsmarkör som får mig att tänka: det var nog inte bättre förr. 


Så visst har det hänt lite sedan 1929 men allt har inte förändrats. Jag hittar också likheter med dagens media rapportering. I tidningen finns ett stort reportage om ”Skandinaver i Hollywood”, något som känns lika aktuellt idag. Jag tänker självklart på tv-programet Svenska Hollywood fruar som gjort succé i Sverige.  Det är helt enkelt bara att erkänna, Bonnier var före sin tid redan då.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: