No news is good news: ett uttryck för föräldrar


Ett ganska vanligt uttryck som du säkert både hört och sagt.  När jag var liten kunde jag leka i flera timmar oavbrutet. Det enda som behövdes var lite fantasi och det fanns det gott om.  Vips så var jag igång och lekte, nöjd och glad. Hoppa, springa, klättra. Sjunga, skrika, skratta. Mina föräldrar måste ha varit tacksamma över de lugna stunderna emellanåt när jag roade mig själv.  Lugnet före stormen, för det oundvikliga väntade alltid. Efter tystnaden kom det oundvikliga: jag hade gjort illa mig, jag hade haft sönder något eller blivit arg.

 

Nu några år senare är det min storebror som ger mening till uttrycket. När Vincent ringer så vet man att det har hänt något. Det kan vara allt ifrån ett brutet lillfinger för att han har slagit sin näve så hårt han kan in i en vägg (”för skojs skull”) till att han har haft sönder en lampa när han testat sitt luftgevär inomhus (”jag sköt bara med papperskulor, så det var inte mitt fel”).  Jodå, en hel del konstiga sms och telefonsamtal har jag och mina föräldrar fått från min bror. Som den där gången när det låg ett brev i brevlådan från ett sjukhus i Schweiz och jag fick läsa upp det för min bror eftersom jag, tillskillnad från honom, läser tyska i skolan. Jag förstod visserligen inte alla detaljer men att han hade blivit sydd några stygn i benet eftersom han hade haft ett djupt sår eller ”tief Wunde” som det stod.

 

En annan gång hade han bestämt sig för att smälta metaller. Idén resulterade i läskiga och variga brännsår på hans armar. Då är det bra att ha idrottslärare till föräldrar som kan plocka fram förbandslådan och plåstra ihop oss barn. Vår låda är inte tillverkad 1952 och har inte spenderat sina dagar i Strängnäs hos Kabi-Fermenta men principen är densamma.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: