Älskas eller ätas? Två sidor



Det är så himla mycket prat kring kött och mat, vad man bör äta och vad man inte ska äta. Vad som är rätt enligt vissa kulturer är helt fel enligt andra. Det finns så himla många blandade åsikter kring detta, otroligt mycket. Det är som att det hela tiden finns två sidor kring det, det finns det väl kring allt men just detta med kött.

Gris och kor är helt okej i Sverige, det är vardagsmat för oss och enligt mig skulle jag inte klara mig en sekund utan den grillade köttbiten på sommaren eller julskinkan på julbordet. För mig – är det en självklarhet, såsom för många andra. Men som i muslimska länder, är gris helt förbjudet. Det är inget som skulle serveras när det är högtid, likadant i Indien – där skulle man aldrig grilla en köttbit från en ko. I Kina är hund en vanlig maträtt, vissa länder äter grodben och andra sniglar – sådan mat är bland den vidrigaste tanken vi i Sverige har. Vi skulle då aldrig kunna slänga upp en hund på köksbordet, för oss är det helt oacceptabelt. Speciellt för mig, jag skulle aldrig kunna äta en groda eller en snigel. Men en kyckling har jag inga problem att stoppa i mig? Det är verkligen två sidor av detta, vad som är okej och inte.

Jag älskar kött, men bara de kött som är okej och vanligt för mig. Det är det jag menar med två sidor, att det som är rätt för mig är helt fel för någon annan.

Därför tänkte jag på denna kamera, dels för att den är svart vit. Två helt olika färger, motsattsen till varandra. Men även för att det är en liten kamera, men en kamera kan man om något få in alla olika sidor av en sak. Denna kamera är gjord av plast och användes som en liten leksakskamera.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: