Älskas eller ätas? Vad för kött är okej att äta?

 

 

Jag sitter hos min farmor och mat står på bordet, det finns en skål med paprika, en med potatis, en Coca Cola läsk och två brickor med kött. Jag frågar min pappa vad det är för kött (frågar pappa eftersom farmor är döv och jag är inte så bra på teckenspråk) och han svarar att det är rådjur och kyckling. Min fjortonåriga ögon stirrade på fatet med rådjurskött och jag visste direkt att jag skulle ta kycklingen och sedan slog det mig, "varför känner jag att det är okej att äta kyckling men inte rådjur?". En diskussion om ämnet blossade upp under middagen som jag idag inte minns.

 

Idag tänker jag tillbaka till den middagen för fyra år sedan, vad var det som gjorde det okej att äta kycklingen men inte rådjuret? Idag står jag kvar vid mitt beslut, skulle aldrig äta rådjur. Kanske har det med att jag kallats för en rådjur för att jag har "rådjursögon" och jag känner mig besläktad med dom? Troligtvis inte, eftersom jag aldrig skulle äta kanin, säl, delfin, haj, hund, katt, häst eller apa, listan kan göras ännu längre men varför känns det då helt okej att äta ko, gris, kalkon och kyckling? Jag vet inte svaret men det ena känns omoraliskt medan det andra känns helt naturligt och varför det är så, ja det vet jag inte heller.

 

Det här är en koskälla som dinglat på en ko, som kanske blev äten eller inte, som kanske var älskad eller bara en ko i mängden. Henrik Svensson i Jönåker gav denna till museet, det finns dock ingen information om när den användes, kanske kon är vid liv idag eller kanske jag har ätit den någon gång. Den sistnämnde tanken skrämmer mig, tänk om jag ätit upp kon, eller ja inte hela men en del. Att min blodtörst eller någon annans var anledningen till att kon miste sitt liv. Bara för att köttbiten på tallriken inte ser ut som en ko så betyder det inte att den inte kom från en ko som nu är död. Kon dog bara för köttbitens skull.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: