Mitt bidrag till samlingarna: En personlig favorit

Om Oscars mobiltelefon skulle tillhöra Sörmlands museums samlingar skulle det kanske se ut så här...

Huvudinformation

Sakord: Mobiltelefon

Specialbenämning: Smartphone

Tillverkningsår: 2013

 

Beskrivning

Smartphone tillverkad av Apple Inc., modell iPhone 5s. Telefonen har tidigare tillhört Oscar Fredriksson. Oscar skaffade telefonen i samband med en uppgradering från en tidigare modell av samma märke, iPhone 4, som han använt mellan 2011-2013.

Oscar har använt telefonen dagligen för att ”surfa” på internet, läsa nyheter, meddela sig med vänner och familj samt bruka så kallade ”appar”. Oscar hade stor glädje av telefonen när han använde den. ”Just den här var en personlig favorit. Inte för dess tekniska finesser – jag har haft så många telefoner sedan dess att jag inte alls kommer ihåg vilka funktioner denna hade – utan för att jag hade den när jag tog studenten. Faktum är att jag tappade den från flaket ner på gatan. Det var otroligt nära att den blev påkörd av traktorn bakom. Sedan slutade det med att jag satt sönder den på kvällen istället. Jag lagade skärmen, men ack, innandömet var söndertrasat. Det var tider det!”

Nu, vid 53 års ålder meddelar Oscar att han haft otaliga telefoner, inklusive den sista modellen Apple Inc. tillverkade innan de gick i konkurs, iPhone 8.

 

Personer knutna till föremålet

Brukare: Oscar Fredriksson

Givare: Oscar Fredriksson

 

Tekniska specifikationer

Längd mm: 123                  Bredd mm: 58                    Höjd mm: 9  

Vikt g: 112

Material: Aluminium

 

Registreringsanteckningar

Förvärvsomständighet: Gåva                   Förvärvsdatum: 2049

Tillståndskategori: Utställningsbart tillstånd

 

 

Postat av: Sarah

Vilken rolig blogg ni har. Jag hittade er då jag såg att ni gästbloggade på Sveriges museer och jag tycker att ert arbete/projekt verkar väldigt spännande :)

Svar: Tack så mycket, jätteroligt att höra! Vh Karin Andersson, projektledare
youthhood

2014-04-10 @ 22:06:57
URL: http://muntramuseum.wordpress.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: