Pranks: "Det danska ölet"

 


Jag hittar en burk med malt från 1905 på en utav hyllorna i magasinet.
Den står bland diverse ölflaskor.
Maltet kommer från Gamla Bryggeriet i Nyköping som var i drift mellan 1905 och 1969.
Eftersom att jag inte dricker så värst mycket öl är jag ganska glad att Bryggeriet idag är något helt annat.
Nämligen ett kulturcentrum, mitt i stan, där alla möjliga underbara konstnärssjälar får ta plats.
Aningens bättre.
Även om det är coolt med malt som är över hundra år gammalt.

Jag väljer att fotografera ölflaskorna för att det ändå någonstans inom mig klingar en liten dansk.
Och vad är mer danskt än "den danske öuulen?".

För ett antal år sedan, och jag hoppas innerligt att detta prank är preskriberat nu...
Var jag dansk för en kväll!

Jag var på en slags hängkväll med lite goa människor.
Det var första april.
En anhängare skulle komma inom kort.
Någon som jag inte träffat förut, som inte kände till mig över huvud taget.
Idén föds:
Lilja, prata danska!

Jag fick vara någons danska kusin.

Så den nyanlända inträdde.
Skådespeleriet kunde börja!
Och alldeles snart skulle vi alla skrika:
APRIL APRIL HON ÄR INTE DANSK OCH HON ÄR INTE NÅGONS KUSIN!

Eller vänta nu.....
Det händer aldrig!
Ingen säger april och för varje minut som går så blir det svårare och svårare att häva situationen.

Vi blir ju kompisar.
Anhängaren har släkt i Danmark och jag berättar om Tivoli, Christiania och hasch som om jag bott i Danmark i hela mitt liv.

Vid ett tillfälle kommenterar anhängaren: Din danska låter nästan lite svensk?!
(haha)
Och jag hör mig själv svara:
(paniiiik)
Je, men de e for de att jeg har min svenske kousine häer, och ja kommer te Sverige li precis så ofte så de att jeg får en brutning"
Anhängaren: Ja, det förstås!
(pjuh).

Kvällen fortskrider.
Allting flyter på precis som vanligt, fast visst, det utbyts ju vissa extatiska blickar jag och mina vänner sinsemellan då och då.

Dags att gå hem.
Och jag har varit dansk för en kväll.
Det gick faktiskt så pass långt att jag var tvungen att säga hejdå till alla kompisar på danska och låtsas att jag skulle tillbaka till min familj på hotellet för att sova.

Jahopp.
Så kan det gå!

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: