Spaning: H&M är djävulen

 

Jag går omkring i en klädbutik och noterar att butiken har gjort en reklam satsning för att visa hur miljövänliga deras kläder är. Ett flertal klädesplagg är märkta med en stor grön lapp som berättar om hur plagget är producerat. Det låter ju bra, tänker jag och går vidare. Under veckorna som följer märker jag att flera klädkedjor har valt att göra liknande satsningar. Vi är just nu mer miljömedvetna än någonsin och jag blir därför inte förvånad över den nya trenden. Att prioritera produktion utan stora ekologiska fotavtryck känns självklart 2014.

 

När denna hatt tillverkades år 1900 förmodar jag att Hedwig Cederfelt Modema inte reflekterade särskilt mycket över produktionens eventuella miljöpåverkan. Jag undrar om brukaren och givaren av hatten Hanna Palme hade föredragit en ”miljömärkt” hatt.

 

Plötsligt blir jag intresserad av att kolla upp dessa butiker, är de verkligen så miljövänliga som de hävdar? Svaret får jag ganska snart av min vän som gjort ett projektarbete om just klädbutikers miljömedvetenhet.  Ju mer reklam företaget gör för hur miljövänliga de är, desto mindre miljövänliga är de. Hon förklarar att med denna logik, är H&M djävulen.  

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: